article image

25 mai, 2023

Oana Vasiliu

Ghid explicativ pentru încărcarea mașinii electrice

Dacă aveți deja o mașină electrică sau plug-in hybrid sau intenționați să achiziționați în viitorul apropiat, Charger.ro vă ajută să parcurgeți toate informațiile necesare despre încărcarea și prelungirea duratei de viață a bateriei mașinii dumneavoastră electrice.

Încărcarea mașinii electrice la domiciliu sau la sediul privat înseamnă un plus de confort oferit de faptul că veți avea o stație de încărcare care este întotdeauna disponibilă.

Echipa tehnică Charger.ro poate interveni de la alegerea stației de încărcare electrică a mașinii cea mai potrivită pentru nevoile de consum, până la instalarea acesteia de către electricieni avizați.

Ghid explicativ pentru încărcarea mașinii electrice

Mai jos regăsiți informații tehnice cu privire la încărcarea mașinii electrice și diferențele dintre stațiile de încărcare, având în vedere tipurile de branșamente. 

Cum se încarcă mașina electrică?

Există 2 tipuri principale de stații/modalități de încărcare pentru mașini electrice: 

  • Stațiile de încărcare AC (curent alternativ) 
  • Stațiile de încărcare DC (curent continuu)

Care este diferența dintre stațiile de încărcare AC (curent alternativ) și DC (curent continuu)?

Stațiile de încărcare în curent alternativ (AC) sunt mai ușor de instalat și mai ieftine decât cele în curent continuu (DC), datorită faptului că acestea nu necesită echipamente complexe de conversie a energiei electrice. De asemenea, majoritatea rețelelor electrice publice furnizează energie electrică în curent alternativ, ceea ce face ca stațiile de încărcare în curent alternativ să fie mai convenabile și mai ușor de integrat în infrastructura existentă.

Astfel de stații de încărcare în curent alternativ (AC) se utilizează cel mai adesea acasă sau în spațiile semi-publice. Aceste stații de încărcare pot furniza energie pentru o mașină de la 3 la 10 ore, în funcție de modelul stației și al mașinii.

Stațiile de încărcare în curent continuu (DC) sunt capabile să furnizeze energie electrică la o tensiune mult mai mare decât stațiile de încărcare în curent alternativ (AC), ceea ce le permite să încarce bateriile mașinilor electrice mult mai rapid. 

În general, stațiile de încărcare în curent continuu (DC) se utilizează în spații ca: benzinării/ autostrăzi/ drumuri europene sau naționale, unde timpul de încărcare trebuie să fie în general de circa 30-60 de minute.

Ce tip de branșament electric am nevoie, monofazat sau trifazat?

Stațiile de încărcare în curent alternativ (AC) au două tipuri de branșament: 

  • Stații monofazice
  • Stații trifazice

Explicat simplu, puterea monofazată este ca un singur flux de apă care curge printr-o țeavă. Acest tip de branșament este folosit pentru lucruri care nu au nevoie de multă putere, cum ar fi lumini și electrocasnice mici. Se livrează prin două fire.

Puterea trifazată este ca trei fluxuri de apă care curg printr-o țeavă, dar acestea sunt compensate în timp cu o treime dintr-un ciclu. Acest tip de branșament este folosit pentru lucruri care au nevoie de multă putere, cum ar fi mașini grele și clădiri mari. Este livrat prin patru fire.

Principala diferență dintre cele două este numărul de fluxuri de putere pe care le folosesc. Monofazat utilizează un flux, iar trifazat utilizează trei fluxuri.

Puterea electrică este utilizată pentru a alimenta diferite dispozitive, de la becuri și ventilatoare mici, până la echipamente industriale mari. Puterea electrică poate fi furnizată în două moduri principale: sub formă de curent monofazat sau curent trifazat. 

Diferența principală între cele două tipuri de curent constă în numărul de fire utilizate pentru a furniza putere. Curentul monofazat utilizează două fire, iar curentul trifazat utilizează patru fire.

Există două moduri principale de încărcare a mașinilor electrice in curentul alternativ (AC): prin intermediul curentului monofazat sau prin intermediul curentului trifazat.

Încărcarea prin curent monofazat este mai lentă și este potrivită pentru mașinile electrice cu o putere mai mică, ca de exemplu Dacia Spring/BMW i3/Honda e/Nissan Leaf/ VW e-up. Această metodă de încărcare este de obicei disponibilă acasă.

Încărcarea prin curent trifazat este mai rapidă și este potrivită pentru mașinile electrice cu o putere mai mare, ca de exemplu Audi e-tron/Renault ZOE/Tesla/VW ID4/Hyundai IONIQ/Fiat 500e/ Mercedes EQ). Această metodă de încărcare este disponibilă în locații semi-publice si publice, cum ar fi spațiile de birouri/spații comerciale, logistice și cele publice.

EXEMPLE DE PUTERI MONOFAZIC/TRIFAZIC (aici cred că putem face grafică reprezentarea)

Monofazic

  • 1.2-2.3 kW - priza domestică
  • 3.7 kW - priza dedicată pentru mașini electrice sau cea mai mică stație de încărcare disponibilă
  • 7.4 kW - stație de încărcare de putere maximă pentru curentul monofazic

Trifazic

  • 11 kW - cea mai mică stație de încărcare disponibilă pentru trifazic (echivalentul a 3.7 monofazic)
  • 22 kW - stație de încărcare de putere maximă pentru curent trifazic (echivalentul a 7.4 monofazic)

Cum se încarcă cele mai cunoscute branduri de mașini electrice?

Mașinile electrice sunt echipate cu circuite electronice care le permit să se încarce prin ambele variante de curent, diferența fiind doar timpii de încărcare.

De reținut: De obicei, puterea de încărcare scade treptat pe măsură ce bateria se încarcă, pentru a evita supraîncălzirea și deteriorarea acesteia.

Dacia Spring

 

Dacia Spring.jpeg

 

  • încărcare în AC, doar monofazat la maxim 7.4 kW, adică la o stație de 7.4 kW, în teorie ar putea să încarce cu maximul posibil

→ Dacia Spring conectată la o stație monofazică 7.4 kW: va încărca cu 7.4 kW

→ Dacia Spring conectată la o stație monofazică 3.7 kW: va încărca cu 3.7 kW

→ Dacia Spring conectată la o stație trifazică 22 kW: va încărca doar cu 7.4 kW (echivalentul de putere pe monofazic) 

  • Dacia Spring NU va încărca cu 22 kW pentru că această putere este în format trifazic, iar mașina nu poate să încarce decât în format monofazic.

→ Dacia Spring conectată la o stație trifazică 11 kW: va încărca doar cu 3.7 kW (echivalentul de putere pe monofazic) 

  • Dacia Spring NU va încărca cu 11 kW pentru că această putere este în format trifazic, iar mașina nu poate să încarce decât în format monofazic. 

Ford KUGA - Plug-in Hybrid

 

imresizer-1688638849984.jpg

 

  • încărcare în AC, doar monofazat la maxim 3.7 kW, adică la o stație de 3.7 kW, în teorie ar putea să încarce cu maximul posibil

→ KUGA conectat la o stație monofazică 7.4 kW: va încărca cu 3.7 kW (deși mașina ar putea prin sistemul monofazic să tragă 7.4kW, ea este limitată la maxim 3.7 kW) 

→ KUGA conectat la o stație monofazică 3.7 kW: va încărca cu 3.7 kW

→ KUGA conectat la o stație trifazică 22 kW: va încărca doar cu 3.7 kW (echivalentul de putere maximă pe care îl poate trage pe monofazic) 

  • KUGA NU va încărca cu 22 kW pentru că această putere este în format trifazic, iar mașina nu poate să încarce decât în format monofazic cu maxim 3.7

→ KUGA conectat la o stație trifazică 11 kW: va încărca doar cu 3.7 kW (echivalentul de putere pe monofazic) 

  • KUGA NU va încărca cu 11 kW pentru că această putere este în format trifazic, iar mașina nu poate să încarce decât în format monofazic cu maxim 3.7 kW.

BMW i3

imresizer-1688638918836.jpg

 

  • încărcare în AC, doar monofazat la maxim 7.4 kW, adică la o stație de 7.4 kW, în teorie ar putea să încarce cu maximul posibil

→ i3 conectat la o stație monofazică 7.4 kW: va încărca cu 7.4 kW

→ i3 conectat la o stație monofazică 3.7 kW: va încărca cu 3.7 kW

→ i3 conectat la o stație trifazică 22 kW: va încărca doar cu 7.4 kW (echivalentul de putere pe monofazic) 

  • I3 NU va încărca cu 22 kW pentru că această putere este în format trifazic, iar mașina nu poate să încarce decât în format monofazic.

→ i3 conectat la o stație trifazică 11 kW: va încărca doar cu 3.7 kW (echivalentul de putere pe monofazic) 

  • I3l NU va încărca cu 11 kW pentru că această putere este în format trifazic, iar mașina nu poate să încarce decât în format monofazic.

Mercedes EQA

 

imresizer-1688639019736.jpg

 

  • încărcare în AC, trifazat la maxim 11 kW, adică la o stație de 11 kW, în teorie ar putea să încarce cu maximul posibil

→ EQA conectat la o stație monofazică 7.4 kW: va încărca cu 3.7 kW (echivalentul de putere al 11 kW pe monofazic)

  • EQA NU va încărca cu 7.4 kW pentru că această putere este în format monofazic, iar mașina nu poate să încarce cu mai mult de 3.7kW monofazic (echivalentul a 11 kW trifazic)

→ EQA conectat la o stație monofazică 3.7 kW: va încărca cu 3.7 kW

→ EQA conectat la o stație trifazică 22 kW: va încărca doar cu 11 kW (deși mașina ar putea prin sistemul trifazic să tragă 22kW, ea este limitată la maxim 11 kW) 

→ EQA conectat la o stație trifazică 11 kW: va încărca cu 11 kW (echivalentul de putere pe monofazic) 

Renault ZOE

 

Renault Zoe.jpeg

 

  • încărcare în AC, trifazat la maxim 22 kW, adică la o stație de 22 kW, în teorie ar putea să încarce cu maximul posibil

→ ZOE conectat la o stație monofazică 7.4 kW: va încărca cu 7.4 kW (echivalentul de putere al 22 kW pe monofazic)

→ ZOE conectat la o stație monofazică 3.7 kW: va încărca cu 3.7 kW, pentru că ZOE poate să încarce cu 7.4 kW (maximul pe monofazic), mașina va încărca cu maxim și din stația de 3.7 adica 3.7 kW

→ ZOE conectat la o stație trifazică 22 kW: va încărca cu 22 kW 
 

Distribuie

Energia verde, acum mai aprope de tine!
Abonează-te la newsletter-ul Charger.ro și fii la curent cu cele mai noi informații despre produsele noastre!

Cei care au investit în noi

Bravva
Autonom Ventures

Stații de încărcare

Sisteme fotovoltaice

Devino partener

Despre noi

Opțiuni de finanțare

Energy-pedia

Contact

Favorite

Cont